Generelle salgs- og leveringsbetingelser

SOR forplikter seg til å utføre sine tjenester i samsvar med etiske retningslinjer, relevante lover, forskrifter og standarder. Etter avhenting overtar SOR disposisjonsretten for det innsamlede avfallet og behandler dette i tråd med gjeldende lover og forskrifter. Vi forutsetter at dere som kunde overholder alle relevante lover, forskrifter, tillatelser, standarder, krav og pålegg som er nødvendige for at SOR kan utføre oppdraget i henhold til avtalen. Følgende vilkår gjelder for avtaler mellom SOR og kunden, med mindre annet er skriftlig avtalt.

1. Endringer i kundeforhold

Kunden plikter å melde om endringer i avtaleforhold (som kontaktperson, telefonnummer, e-post og adresser) minst 14 dager før disse trer i kraft. Kunden skal snarest gi beskjed til SOR ved adresseendring, og ny adresse skal være registrert senest 7 dager etter at SOR har mottatt meldingen. Dersom melding ikke finner sted, står kunden selv ansvarlig for kostnader som påløper som følge av feil oppgitt adresse eller manglende melding om flytting.

2. Plassering av utstyr og tilgjengelighet av innsamlingssted 

SOR plasserer utstyret på avtalt adresse og anvist plass. Kunden har ansvar for å sørge for lett tilgjengelighet ved avhenting/tømming av oppsamlingsutstyr. Kunden skal informere SOR om alle typer endringer som vesentlig påvirker tilgjengeligheten. Manglende tømming grunnet utilgjengelighet medfører belastning for bomtur og/eller ekstratømming mot ekstra betaling. SOR har rett til å nekte å sette fra seg utstyret dersom anvist plass er i konflikt med et eller flere av ovennevnte punkter, eller hvis adkomst til eiendom er umulig. I slike tilfeller skal kunden underrettes, og om mulig skal ny plassering avtales. Ekstra kostnader knyttet til dette kan bli fakturert. Kostnad for flytting av utstyret etter pålegg fra offentlige myndigheter eller kunden kan tilkomme. All flytting av utleid utstyr må utføres av SOR.

3. Innsamling, sorteringskrav og fyllingsgrad 

Kunden plikter å sørge for at utstyret inneholder avtalt avfallsfraksjon og ikke andre materialer enn det som er avtalt. Ved avvik kan sorteringskostnader og omklassifiseringsavgift påløpe. SOR har rett til å kontrollere materialet før henting og kan nekte å frakte det bort dersom innholdet er i strid med avtalen eller tillatelser. Kunden er også ansvarlig for å deklarere (gjelder farlig avfall) og basis karakterisere (gjelder avfall til deponi) avfallet i henhold til gjeldende regler, med mindre det er avtalt at SOR skal utføre dette. Ved feilinformasjon om avfall mottatt av SOR, forbeholder SOR seg retten til å fakturere alle kostnader relatert til at avfallet har en annen sammensetning, mengde eller annet enn angitt. Fyllingsgraden må ikke overstige utstyrets overkant. Alt avfall skal sorteres i henhold til gjeldende regelverk. Brudd på kravene til sortering kan medføre avvikskostnad.

4. Ansvar for leid/utlånt utstyr

Leid/utlånt utstyr er SORs eiendom og skal kun benyttes i henhold til avtalen. Kunden kan bli erstatningsansvarlig for eventuell skjødesløs behandling. Oppsamlingsutstyr som forsvinner fra sitt utplasseringssted erstattes i sin helhet av kunden.

5. Henting av avfall 

Kunden kan bestille tømming/henting av avfallet via:

SORs betjente telefontid står oppført på SORs hjemmeside. Hvis SOR mot formodning ikke klarer å hente til avtalt tid, fraskriver SOR seg ethvert ansvar for mulige tap/krav som følge av manglende henting/utførelse av oppdrag.

 

6. Betaling 

Kunden har ansvar for å betale for de ytelser som SOR leverer i henhold til avtalen. Dersom kunden mener at faktura er feil, må det reklameres til SOR uten ugrunnet opphold og i god tid før betalingsfristens utløp.

7. Manglende betaling 

Ved forsinket betaling vil det bli sendt ut inkassovarsel med purregebyr. Det blir beregnet forsinkelsesrente i samsvar med den til enhver tid gjeldende lov om rente ved forsinket betaling fra forfallsdato og til betaling skjer. Saken vil bli sendt til inkasso om innbetaling ikke skjer innen oppgitt frist, og SOR kan stoppe tømming av avfallet og har rett til å heve avtalen og inndra utstyret. Ved heving av avtalen må kunden betale vederlag, gebyrer og avgifter påløpt i avtaleperioden samt kostnader forbundet med innhenting av utstyret og avfallet. Er ikke utstyret tilgjengelig slik at SOR ikke får hentet det, belastes kunden for ekstra kostnader tilknyttet dette. SOR kan også heve avtalen hvis kunden:

  • Det foreligger risiko for at kunden innleder gjeldsforhandlinger.
  • Kommer under akkord- eller konkursbehandling.
  • Foreligger mistanke om at kunden er involvert i bedrageri, korrupsjon eller andre grove misligheter som ødelegger tillitsforholdet mellom partene på en uopprettelig måte.

 

Erklæring om heving skal skje skriftlig.

8. Priser og prisreguleringer 

Alle priser er oppgitt eksklusiv merverdiavgift. SORs priser reguleres årlig, normalt per 1. januar. Prisendringer som kommer i tillegg til årlig prisregulering, varsles av SOR en måned i forkant via e-post eller annen særskilt henvendelse. Hvis det i avtaleperioden skjer endringer i lover, forskrifter eller andre typer reguleringer bestemt av myndighetene (tredje part) som påvirker SORs forretningsdrift, forbeholder selskapet seg retten til å justere prisen for å kompensere for slike endringer.

9. Reklamasjon, mislighold og erstatning 

Ved mislighold fra SORs side, plikter kunden straks å reklamere skriftlig på e-post til post@solorrenovasjon.no. Dersom SOR ikke innen rimelig tid lykkes å utføre sine forpliktelser, har kunden rett til å heve avtalen. Ved betalingsmislighold fra kundens side kan SOR etter fritt valg stoppe enhver løpende ytelse til kunden i henhold til denne og andre avtaler mellom partene. SOR er ikke ansvarlig for tapt fortjeneste, indirekte tap, konsekvenstap og andre følgetap påført kunden. SOR har ikke ansvar eller risiko for forsinket levering når dette skyldes forhold utenfor selskapets kontroll.

10. Avtaleperiode og oppsigelse av avtale 

Om ikke annet er særskilt avtalt, trer avtalen i kraft ved undertegning. Avtalen løper inntil videre med en gjensidig oppsigelsesfrist på seks måneder, med mindre noe annet er skriftlig avtalt. Partene har rett til å si opp avtalen med umiddelbart opphør hvis:

  1. Den andre part unnlater å betale, innleder akkordhandlinger eller begjæres konkurs, eller erkjenner betalingsudyktighet eller insolvens.
  2. Leid utstyr vanskjøttes.
  3. Den andre part gjør seg skyldig i avtalebrudd og ikke innen 14 dager etter skriftlig anmodning om retting har gjort nødvendige endringer.

 

Ved heving av avtale har SOR rett til erstatning for kostnader som er påløpt i forbindelse med brudd på avtalen, for eksempel innhenting av utstyr, reparasjoner og lignende.

11. Endringer av salgs- og leveringsbetingelser 

SOR kan fritt beslutte endringer av salgs- og leveringsbetingelsene. Endringer trer i kraft fra det tidspunkt SOR bestemmer. Vesentlige endringer som er til skade for kunden forutsetter likevel kundens samtykke. Endringer som skyldes forhold utenfor SORs kontroll, samt endringer som ikke innebærer ulempe for kunden, kan gjennomføres umiddelbart.

12. Tvister 

Denne avtalen er regulert av norsk rett. Enhver tvist som oppstår i forbindelse med avtalen skal forsøkes løst ved dialog og forhandlinger mellom partene. Dersom partene ikke blir enige, skal tvisten bringes inn for de ordinære domstoler.

13. Force Majeure 

Med Force Majeure menes en hendelse utenfor en parts kontroll som ikke kunne forutses da avtalen ble inngått, og som heller ikke med rimelighet kan overvinnes eller avverges. Ingen av partene skal anses for å ha misligholdt en forpliktelse under avtalen i den grad parten kan bevise at oppfyllelse av forpliktelsen ble hindret av Force Majeure.

14. Personvern 

Personopplysninger som gis til SOR behandles i henhold til gjeldende lovgivning for personvern og SORs egne retningslinjer. Opplysningene vil hovedsakelig benyttes for å planlegge, gjennomføre og følge opp leveranse av tjenester. Personopplysninger lagres så lenge det er aktuelt, det vil si så lenge kunden har et kundeforhold med SOR, og i en periode etter avsluttet kundeforhold slik at kunden kan utnytte fordelene ved å være kunde av SOR.

Zoom inn for a se henting steder
loading...